nvbergkwartier

Identiteit geven aan je merk, organisatie of product, het wordt steeds belangrijker. Maar hoe maak je eigenlijk van een merk en identiteit? Lees hieronder alles over brand identity!

Auteur:
Functie:

Opzoek naar je identiteit. Merkidentiteit staat voor meer dan uitsluitend communicatie.

Ken je dat, je maakt een grap maar na de clue valt het stil. Een grap werkt beter als deze geen uitleg behoeft. Qua merkidentiteit kun je er ook maar beter vanuit gaan dat je merk de lading van je product of dienst volwaardig communiceert. Moet je echter aan elke nieuwe prospect uitleggen wat je doet dan wordt het tijd om jezelf achter de oren te krabben. Merkidentiteit is een leidende factor aan het worden binnen het communicatie vak. Merkidentiteit is dat geen dat het merk in werkelijkheid is. Merkidentiteit maakt deel uit van het bedrijfsbeleid, de strategie en de communicatie en vormt een van de meest belangrijke schakels tussen deze marketingsuitingen. Maar hoe ga je opzoek naar de identiteit van jou organisatie of bedrijf?

Het vinden van je brand identity, zoals Amerikanen dat zeggen, staat aan het begin van de oprichting van elke nieuwe dienst of product dat in de markt wordt gezet. Als je boodschap goed wordt overgebracht zorgt dit voor meer herkenning bij potentiele nieuwe klanten. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot een verbeterde loyaliteit en identificering van je doelgroep. Het vinden van je identiteit is essentieel en gaat absoluut niet over een nacht ijs, denk daarom goed na over de inhoud van je product of dienst en de wijze waarop deze zich profileren. Enkele vragen die je kunt stellen bij het opstellen van de juiste merkidentiteit zijn: waarvoor staat je merk? Wat is je lange termijn visie? Welke passies deel jij met klanten? Voor welk probleem bied je een oplossing?

Merkidentiteit krijgt een steeds bredere lading doordat niet alleen de maatschappij veranderd maar ook beleving, duurzaamheid, originaliteit en service steeds meer verweven raken met de identiteit van een bedrijf. Een grote trend op het internet is dat ondanks de digitale communicatie vorm steeds vaker een persoonlijke touch wordt toegevoegd om afstanden te overbruggen. Belangrijke factoren bij het uitzetten van je eigen identiteit kunnen zijn de naam, slogan en het logo van je bedrijf. Het uitzetten van een uniforme huisstijl middels kleurstellingen, lettertypes en de type communicatie, modern of zakelijk. Een groot deel van deze beslissingen kun je bepalen door een goede missie en strategie voor jezelf te omschrijven. Wie ben ik en waar ga ik naartoe?

"Belangrijke factoren zijn o.a. de naam, de slogan en het logo van je bedrijf."

Hoe ziet de toekomst van mijn organisatie eruit? Maar nog belangrijker hoe denk jij dit te bereiken? Probeer je visie uit te zetten in 1 tot maximaal 2 regels. Een voorbeeld kan zijn: "Samen voor een duurzaam Nederland". Dit kan van toepassing zijn op de energiemarkt als wel hulpmiddelen in het huishouden die duurzaam efficiente kostenbesparingen tot gevolg hebben. Een visie is kort, krachtig en vind aansluiting op de doelstellingen van het merk. Aansluitend kan een missie worden uitgestippeld. Een veel gemaakte fout is het gebruik van overmatig vakjargon en superlatieven de boventoon voeren. Een heldere duidelijke missie kan zijn: "Nederlandse huishouden helpen besparen op hun energierekening".

Aanvullend kunnen de essentie en de identiteit verder worden ingevuld. Het hart, de ziel en de geest van je organisatie vat je samen in enkele steekwoorden die de boventoon voeren binnen de communicatieve uitingen van de organisatie. Welke emoties heeft een klant bij je product en als je merk een persoon was geweest welk beeld zou jij dan hebben? Tot slot kun je benoemen hoe en welke unieke diensten of producten vorm vinden bij deze filosofie. Een goed referentie punt zijn bedrijven die zeer veel tijd en energie steken in het vormgeven van hun identiteit en de verbetering van hun identiteit. Denk bijvoorbeeld aan de grote giganten binnen de software markt of innovatieve non-profit organisaties die een donaties werven. Vaak ontdek je buiten je eigen branche of productgroep nieuwe inzichten en ideeen die aansluiting vinden, wees dus niet bang om verder om je heen te kijken.

Het vinden van je eigen identiteit kost een boel tijd een moeite. Het uitwerken van je identiek gaat bovendien gepaard met een boel zelfreflectie. Daarom is het belangrijk om samen met een onafhankelijke partner je identiteit en merk van tijd tot tijd te evalueren. Een frisse kijk op zaken, het evalueren van ervaringen en raadplegen van onderzoek binnen de klantenkring of beoogde doelgroep bieden mogelijkheden voor de toekomst. Hier ligt een uitdagende taak voor marketingsmedewerkers en marketingsbureaus om het maximale uit hun communicatie te behalen. Wat zijn jou ervaringen en welke dilema's kent jou merk? Deel het met ons op LinkedIn en maakt kans op een gratis training brand development met een van onze specialisten.

Wilt u meer informatie?
Bekijk onze nieuwe online brochure voor alle actuele informatie over dit onderwerp en vele anderen. Neem dan contact met ons op.

Deel deze pagina op:

Deel deze pagina op: