Versterk je merk en je mensen

Met behulp van recruitment-video’s worden sollicitanten niet alleen geïnformeerd maar raken ze ook geïnspireerd.

Auteur:
Functie: Crossmedia strategist

Video en animatie zijn fantastische media om informatie over te dragen. Ik heb TV-programma's ontwikkeld voor de VPRO en de...

Steeds meer bedrijven maken gebruik van recruitment-video’s

Medewerkers vertellen graag over hun werk
Met behulp van recruitment-video’s worden sollicitanten niet alleen geïnformeerd  maar raken ze ook geïnspireerd. Door het vertellen en laten zien van bijzondere  en boeiende verhalen krijgt de sollicitant een veel directer beeld van de organisatie.

Verhalen en bewegende beelden worden makkelijker verwerkt dan tekst en foto’s. Sollicitanten krijgen een kijkje op de werkvloer, maken kennis met toekomstige collega’s en kunnen zo goed inschatten of ze passen in de nieuwe werkomgeving en er match is met de mensen. Het maken van een recruitment-video werkt naar twee kanten, zowel intern naar de eigen mensen in de organisatie als extern.

Medewerkers vertellen graag over hun werk en zijn er trots op om het te laten zien. Het vertellen voor een camera vinden ze spannend maar betekent ook aandacht voor de persoon en het werk dat ze doen. Door middel van een recruitment-video maak je van je medewerkers ambassadeurs van je organisatie.

Video verbetert de conversie
Wie goede video-content heeft, kan dit op veel kanalen verspreiden. Uiteraard op de eigen website,  per mail maar vooral via social media. Op deze manier is het mogelijk om direct met je doelgroep te communiceren en je video door fans en medewerkers te laten delen. Diverse onderzoeken geven aan dat bezoekers video’s waarderen en dat ruim 65% uiteindelijk doorklikt naar de website. Ook wordt de vacature vaker bekeken en wordt er vaker gesolliciteerd op een vacature met video. Omdat door video de informatie makkelijker verwerkt wordt nemen mensen niet alleen sneller beslissingen op basis van een video maar ook betere beslissingen.

Doordat ze kijken naar de video betekent dit dat ze interesse hebben in wat je te bieden hebt. Dit is dan ook hét moment om aan te zetten tot actie. Door een goede call to action toe te voegen aan de video maak je het makkelijk om in actie te komen en de volgende stap te zetten op het moment dat ze het meest gemotiveerd zijn.

Onderscheiden van de concurrentie
Op dit moment worden recruitment-video’s niet vaak ingezet als eerste contactmoment met toekomstige medewerkers. De onderscheidende waarde zit hem vooral in de unieke content van elke video. Wil je met name jongeren trekken voor een vacature dan moet je zeker gebruik maken van video en deze plaatsen op social mediakanalen.

Bedrijven die vooral vasthouden aan geschreven vacatures, zullen op een dag ontdekken dat ze achterlopen en daardoor lang niet de gehele doelgroep aanspreken. 

Vergroten van je bereik
Video wordt steeds meer gebruikt als bron van informatie. Maar liefst 7 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube, waarvan 1 miljoen dagelijks. Door middel van social media heeft video ook veel meer kans om verspreid te worden van netwerk naar netwerk. Een uitgelezen kans voor werkgevers om hun bereik te vergroten. Want naast de bedrijfsvideo te plaatsen op YouTube kun je deze natuurlijk plaatsen op je eigen website of aparte recruitmentsite. Verder is het filmpje (of delen van het filmpje) uitstekend te delen via social media. Ook kan de video gebruikt worden op specifieke advertentiepagina’s of op websites van derden.

 

 

Beter vindbaar
YouTube is niet alleen de op een na grootste zoekmachine van de wereld, maar wordt ook zeer goed geïndexeerd door Google. YouTube is namelijk onderdeel van Google. Dit betekent dat wanneer de video goed is geoptimaliseerd (SEO) je sneller wordt gevonden door je doelgroep.

Een online video op zichzelf is voor zoekmachines niet doorzoekbaar en daardoor niet vindbaar. Om een online video vindbaar te maken voegen we aan de video zogenaamde meta data (een titel, omschrijving, keyword tags en ondertiteling) toe. Het plaatsen van een online video op een unieke url binnen de website vergroot tevens de vindbaarheid van de eigen website op unieke content.