Mobiele websites niet weg te denken

Google merkt dat steeds meer mensen shoppen op hun mobiel

Auteur:
Functie: Crossmedia strategist

Video en animatie zijn fantastische media om informatie over te dragen. Ik heb TV-programma's ontwikkeld voor de VPRO en de...

Mobiele ervaring

Vijftig procent van al het retailverkeer dat via Google tot stand komt is van mobieltjes onderweg, op het werk of thuis op de bank. Het lijkt erop dat er nog veel verkeer plaatsvindt via de desktop, maar Google ziet dat mensen veel schakelen tussen de vaste computer en de smartphone. Waarschijnlijk is het eerste bezoek op de site vanaf een mobiel en schakelen ze over op de desktop omdat de webshop niet optimaal functioneert op de telefoon of tablet.

De Nederlander Martijn Bertisen, hoofd Retail voor Google in Engeland sprak op een e-commerce beurs in Londen. Hij vertelde dat zelfs Google was verrast door de snelle opmars van mobiel shoppen. Het betekende voor Google dat ze de architectuur van de zoekmachine drastisch moesten herzien. Maar het biedt ook nieuwe kansen omdat via de mobiel met gegevens over de locatie en de weersomstandigheden gewerkt kan worden. Blijkbaar gaan de ontwikkelingen zo snel dat Bertisen waarschuwt voor omzetverlies als mkb’ers niet voor de kerst een mobiele versie van hun site hebben. Of zoals hij zei: ‘Get your mobile experience right, use data, test fast and fail fast, but please find what makes you unique.’