Soms is een organisatie toe aan vernieuwing om bijvoorbeeld mee te gaan met de markt. Ook kan het voorkomen dat (een deel van) het merk niet meer past bij wat een organisatie doet of waar ze voor staat.
Siza is een Nederlandse organisatie die zorg en ondersteuning biedt aan mensen met een beperking of chronische ziekte. Deze mooie organisatie zet zich in om een wereld van verschil te maken voor haar cliënten. Ze vroegen ons om hun huisstijl te restylen en dit via verschillende middelen te communiceren. Rebranding kan een flinke klus zijn en aan ons was de taak om dit stapsgewijs door te voeren en dit op een effectieve manier te communiceren naar de buitenwereld. Rebranding ligt helemaal in ons straatje, dus vol enthousiasme gingen we aan de slag met dit project.
Op basis van het onderzoek dat Siza heeft gedaan naar de merkidentiteit, hebben wij het Oerverhaal geschreven. Kort gezegd is een oerverhaal het hart van een merkidentiteit. Met deze handige tool kan de boodschap helder en overtuigend overgebracht worden; exact waar Siza naar op zoek was. De tien bouwstenen van het Oerverhaal leggen de ideale basis voor het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl.
Een van de kernwaarden van Siza is samenwerken. De organisatie is ontstaan uit het samengaan van meerdere stichtingen die zich inzetten voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking.
Het logo van Siza is in de vorm van een praatwolkje en symboliseert communicatie en verbinding. Om de herkenbaarheid te behouden, hebben we ervoor gekozen om dit logo te behouden.
De slogan van Siza is “Wij maken een wereld van verschil”. Om deze mooi naar voren te laten komen in stijl van Siza, hebben we een nieuwe variant van het praatwolkje ontworpen waarin de slogan wordt vermeld. Dit grote vlak biedt ruimte voor zowel de slogan als andere teksten.
Om te zorgen voor een sterke visuele identiteit, is het belangrijk dat deze consistent ingezet wordt. Om deze reden ontwikkelden wij een huisstijlhandboek. Hierin staan alle omschrijvingen en richlijnen voor het gebruik van het logo, de kleuren en de diverse lettertypen, voor zowel fysieke als digitale uitingen.
Daarnaast hebben we verschillende templates gemaakt, zodat Siza gemakkelijk met de huisstijl kan werken. Hierdoor kan de huisstijl ook eenvoudig intern of voor social media posts worden toegepast.
We hebben de nieuwe huisstijl in twee fases opgeleverd. In de eerste fase lag de focus op de basis van de visuele identiteit, waaronder het logo, kleurenpalet, typografie, fotografie, infographics en de algemene lay-out. In de tweede fase werd deze doorvertaald naar de online media, zoals video’s, de website en social media.
De nieuwe huisstijl van Siza zorgt voor een krachtige, eigentijdse uitstraling die aansluit bij hun identiteit en waar ze voor staan. Door het logo te behouden, blijft hun visuele identiteit herkenbaar, terwijl de moderne aanpassingen een frisse en toegankelijke uitstraling geven. Dankzij het huisstijlhandboek en de ontwikkelde templates kan Siza de nieuwe branding eenvoudig en consistent toepassen in al haar communicatiekanalen. Dit draagt bij aan een sterke, professionele positionering en een herkenbare identiteit binnen de sector.
KvK 89973488
Btw NL865170149B01
Bank NL67 INGB 0007 7992 63