Kostbare content

Was het voorheen slim om veel sleutelwoorden en links op je website te plaatsen, nu draait alles om waardevolle content

Auteur:
Functie: Communicatie en Crossmedia adviseur

Google rekent af met trucjes

Op 19 februari 2015 vond de tweede editie van Friends of Search plaats. Bij dit evenement komen ook buitenlandse sprekers naar Amsterdam om hun kennis en ervaring over SEO en SEA te delen. Bezoekers van het congres leren hoe andere organisaties zoekmachinemarketing en zoekmachineoptimalisatie inzetten. Veelgehoorde woorden tijdens het congres waren dat in 2015 steeds meer nadruk gelegd moet worden op waardevolle content. Google, die nu eenmaal een monopoliepositie heeft, wordt steeds slimmer. Met alleen trucjes beland je niet meer bovenaan in de zoekresultaten. Organisaties worden daarom gedwongen om originele en nuttige informatie op hun website te plaatsen.

Marketing
Ook content marketeers zullen hun strategie moeten aanpassen. Een valkuil voor marketeers is bijvoorbeeld het maken van niet-deelbare content. Social media wordt door mensen voornamelijk gebruikt om dingen te delen waardoor zij het beeld dat anderen van hen hebben positief kunnen beïnvloeden. Iemand deelt daarom op Facebook geen pagina met bijvoorbeeld huishoudtips. Het is wel praktisch, maar niet iets wat je wilt delen.
Een ander valkuil is het beperkt creatief vermogen van de marketeer. Het hoeft niet meer rechttoe-rechtaan: verkoop je frisdrank, dan hoeft je content niet over frisdrank te gaan. Denk aan RedBull. Het bedrijf verkoop frisdrank maar ze richten hun marketing op extreme sports, omdat hun doelgroep dit leuk vindt.

‘Mobile friendly’
Het gebruik van de mobiele telefoon neemt nog steeds toe. Ook op die ontwikkeling moet er ingesprongen worden, wil je opvallen en gevonden worden. Eind 2014 waren er meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten via de computer. Facebook krijgt 77 procent en Twitter 80 procent van de bezoekers via de mobiele telefoon. Belangrijk is dus om content te maken voor zowel mobiel als desktop. Dit heeft meer voeten in aarde, omdat alles dubbel aangepast moet worden voor de verschillende apparaten. Maar het is het waard.

Google Penguin 4.0
Linkbuilding was een paar jaar geleden vooral gericht op het verkrijgen van grote aantallen links. Er waren linkbuilders die linkprofielen creëerden met duizenden links. Hierbij werd niet of nauwelijks gekeken naar de kwaliteit of relevantie van de links. In de loop van de jaren is Google de links gaan beoordelen op waarde, waardoor deze manier van linkbuilding voorbij ging. Ook ging Google penalties uitdelen voor linkbuilders met ‘foute’ links: de website moest opgeheven worden of het linkprofiel moest opgeschoond worden.
De verwachting is dat Google Penguin 4.0 de focus zal hebben op het opsporen van slechte linkbuildpraktijken. Het is daarom aan te raden om de linkprofielen van concurrenten en die van jezelf te bekijken. Gebruik je nog steeds ouderwetse linkbuildingtechnieken die niet natuurlijk zijn, dan moet hier zo snel mogelijk mee gestopt worden.

Social links worden naar verwachting steeds belangrijker. Vindt een gebruiker een pagina interessant, dan wordt deze gedeeld en geliked. Google gaat er dan vanuit dat de pagina waardevolle content bevat. Populaire pagina’s zullen dus hoger in de ranking komen. En populair wordt een pagina alleen als de content nuttig, leuk of interessant is. Geen trucjes meer, maar waardevolle, goedgeschreven teksten.

 

 

Wilt u meer informatie?
Bekijk onze nieuwe online brochure voor alle actuele informatie over dit onderwerp en vele anderen. Neem dan contact met ons op.