Als je schrijft denk je beter

Studenten en leerlingen kunnen tegenwoordig sneller typen dan schrijven. Ze kunnen het zo goed dat ze letterlijk opschrijven wat ze horen

Auteur:
Functie: Crossmedia Consultant

Het bewegende beeld, video en animatie zijn een fantastisch medium om informatie over te dragen. Na de academie voor beeldende...

"I know Kung Fu"

Jongeren kunnen tegenwoordig sneller typen dan schrijven. Ze kunnen het zo goed dat ze letterlijk opschrijven wat ze horen. Degene die nog met pen en papier schrijft is veel trager en is dus gedwongen om keuzes te maken. En als je moet kiezen moet je dus nadenken…

Door het enorme aanbod van informatie via radio, tv, GPS, G3, G4, Wifi, of online thuis, op school en op het werk raken we ons vermogen om diep na te denken langzaam maar zeker kwijt. Het lijkt alsof kennis iets is wat je met een simpele download je eigen kan maken. Het is in ieder geval onze gedroomde werkelijkheid in films als de Matrix waarin Neo binnen tien seconden de zwarte band van Kung Fu verkrijgt.

Het opvoeren van de snelheid lijkt aantrekkelijk, immers – hoe meer kennis er in korte tijd ingestampt wordt, hoe slimmer je wordt… Dat tijd de nieuwe schaarste lijkt te worden blijkt wel uit het feit dat er zelfs pogingen worden gedaan om het IQ van baby’s te ‘boosten’ door middel van trainingen. Uit onderzoek blijkt echter dat de resultaten nihil zijn. Dit geldt overigens ook voor het trainen van ouderen in de strijd tegen dementie of vergeetachtigheid. We kunnen wel alles sneller. Zo kunnen we door middel van training drie keer zo snel lezen als normaal (zelfs de training kan in een dag worden gevolgd à raison van € 249,- excl. btw). Verder worden er supersnelle cursussen aangeboden (speed learning), en kunnen jongeren tegenwoordig sneller typen dan schrijven. Dit snel kunnen typen heeft als gevolg dat tijdens colleges steeds vaker de laptop tevoorschijn wordt gehaald in plaats van het notitieblok. De student typt zo snel dat vrijwel hele passages als letterlijke teksten in de laptop worden opgeslagen.

shutterstock_141348841

Maar deze snelheid heeft een keerzijde. Uit onderzoek blijkt nu dat het maken van aantekeningen met pen en papier betere resultaten oplevert dan notities maken op de laptop. De mentale verwerking tijdens het schrijven zorgt voor een directe verwerking van de informatie. Juist omdat de schrijver trager is, is hij gedwongen om de informatie samen te vatten en keuzes te maken in de woorden die hij kiest. Het verschil in deze twee manieren van aantekeningen maken is onderzocht en gepubliceerd in Psychological Science (23 april 2014). Daarbij moesten studenten aantekeningen maken bij een aantal TED-lezingen (onder andere over Indiase geschiedenis, sociale ongelijkheid en computeralgoritmes).

Degene die gebruik maakten van een laptop bleken per lezing veel meer woorden te noteren dan de schrijvers (gemiddeld zo’n 550 tegenover minder dan 400). Ze typten ook vaker precies dezelfde woorden. De pennenlikkers vertoonden veel meer onderlinge verschillen in woordkeuze – allemaal aanwijzingen voor een intensievere verwerking. En hoe letterlijker deelnemers de woorden uit de lezing hadden opgeschreven, hoe slechter hun score bij de controlevragen achteraf. Direct na de lezing konden zowel laptopgebruikers als handschrijvers vragen over de feiten moeiteloos beantwoorden, maar op begripsvragen gaven de schrijvers veel betere antwoorden dan de typisten. Dus hoewel het verslag van de typisten completer is (meer woorden) is de opgedane kennis en het inzicht minder. Toen na een week beide partijen hun aantekeningen opnieuw mochten inzien scoorden de schrijvers opnieuw veel hoger dan de tikkers.

Mijn ervaring is wel dat het verwerken van geschreven aantekeningen in een verslag (of blog) nog beter werkt. Ik ben al zo ver gedigitaliseerd dat geschreven aantekeningen verdwijnen in een tas, onder een stapeltje of als boekenlegger. Dus mijn advies is: blijf schrijven en leer snel typen.