Hoe overleeft uw website voice search?

Auteur:
Functie: Adviseur

Media vormen de verbinding tussen de organisatie en de breinen van mensen. Alleen een medium met toekomstvisie is voorbereid op...

Stem-gebaseerd zoeken wordt steeds belangrijker.

Kleine kinderen en laaggeletterden gebruiken nu al voornamelijk hun stem om zoekopdrachten uit te voeren. Naar uit onderzoek van onder meer Google blijkt, zijn zoekopdrachten met de stem vaak heel anders gestructureerd dan traditionele, getypte zoekopdrachten. Hoe richt u uw website zo in, dat deze bij veel zoekopdrachten met de stem bovenaan komt te staan?

Voice search wordt steeds belangrijker
We brengen steeds meer tijd door op de smartphone. Op het kleine scherm van een smartphone tekst invoeren is een langdurig  en priegelig werkje. Ook wordt voice recognition software steeds beter. Geen wonder dat stembesturing steeds aantrekkelijker wordt.  Steeds meer mensen stappen daarom over op de stem als manier om de computer te besturen- een smartphone is niets anders dan een compacte, draagbare computer.

voice-search

Nummer 1 is nummer-enige
Google Home geeft slechts één antwoord op de zoekvraag. Dat houdt dus in: één kans om hoog te scoren. De strijd om de nummer 1-positie zal hiermee nog feller worden dan nu. Dit geldt overigens niet voor standaard voice search.

Hoe maak je een website conversational?
Voice search maakt veel meer dan keyboard search gebruik van korte vragen, bijvoorbeeld: waar is de dichtstbijzijnde warme bakker, of: wat is de oudste boom ter wereld. Vooral vragen met de ‘vijf W’s’, Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom, worden veel gesteld, vooral de Waar-vraag. Voice search maakt tekst weer belangrijker. U moet uw website op gaan zetten als een gesprek. Hierdoor komen er op uw website meer vragen en antwoorden te staan, wat de kans groter maakt dat u hoog scoort in de resultatenlijst van een letterlijke zoekvraag.

Hoe lokaliseer je een website? 
De meeste ondernemers en organisaties opereren lokaal. Geïnteresseerde klanten zullen zich meestal in de directe omgeving van u bevinden. Zorg er daarom voor dat klanten uw locatie snel kunnen vinden, bijvoorbeeld door een routekaartje via Google Maps. Ook moet u lokaal hoog scoren. Plaats daarom veel lokale zoekwoorden in uw teksten, bijvoorbeeld Leeuwarden/Ljouwert, Mantgum en Dokkum als u in het noorden van Friesland een zorgbureau heeft.

Besteed grondig aandacht aan crawlability, metadatering en de opmaak in zoekresultaten.
Voice-based search assistants zoals die van Google maken veel gebruik van metadatering Heeft uw website dus goede metadatering, bijvoorbeeld via schema.org, dan heeft u een flinke voorsprong op uw concurrenten. Zorg ook dat elke pagina van uw unieke content doorzoekbaar is voor search engines. Dit kan bijvoorbeeld met een site map. Maak ook gebruik van Google Rich Cards en Rich Snippets. Hierdoor komt uw website fraaier in de lijst met zoekresultaten te staan, wat de kans veel groter maakt dat op uw link wordt geklikt.

De opmars van voice search is wellicht een goed moment om uw website te restylen en de teksten te laten herschrijven voor dit nieuwe model. Wij vertellen u hier graag meer over. Voor meer informatie kunt u mailen naar info@mediavisiecommunicatie.nl.