De kracht van filmkunst

Ook al staat internet bol van de films, niet iedereen kan televisiemaken

Auteur:
Functie: Directie Creatie

Mediavisie verbindt mens en media in het Communicatiehuis in Deventer met vertellen leren en beleven. Het Mediavisie Communicatiehuis formuleert de...

De kijker in de tweede instantie boeien

Vroeger kon ik met een open blik naar televisieprogramma’s en films kijken. Ik zag alles, hoorde alles en stoorde me nooit aan verhaallijnen, een presentator, interviewer of covershots. Dit veranderde toen ik startte met de opleiding Journalistiek. Vanaf dag één ging ik anders naar televisieprogramma’s kijken. Hoe interessant alle achterliggende ideeën over televisiemaken ook waren, het viel me op dat ik mezelf vermoeide door constant beelden te analyseren en te bekritiseren. Was ik met een studiegenoot dan deden we dit samen, hardop. Maar was ik samen met een oude vriendin, dan was ik niet de meeste gezellige om samen lekker een film mee te kijken.

Film is vakmanschap
Inmiddels is het zes jaar geleden dat ik de opleiding heb afgerond. Ik zal nooit meer naar een interview op tv kunnen luisteren en kijken zonder op de achtergrond of op het geluid te letten. Daarnaast kost het me veel moeite om volledig op te gaan in een goede film of programma. Het valt me op als er een plant ‘uit iemands hoofd groeit’ bij een interview, als twee interviews door elkaar heen zijn gesneden maar beide personen allebei aan de rechterkant staan, of als de interviewer hardop ‘hm hm’ zegt in plaats van subtiel het met hoofd knikt. Ik zie het als er in een film tijdens een kort shot rechts wordt gereden terwijl de hoofdpersonen op dat moment in Engeland zijn, of als in een televisieprogramma het ene moment iemand met een roos in de hand loopt, en in het volgende shot de roos weg is, terwijl niemand heeft gezien waar de roos heen is gegaan. En altijd op het moment dat ik me stilletjes afvraag waar de roos is gebleven of dat de film stiekem toch niet in Engeland is gedraaid, rijst bij mij tevens de vraag op of ik nou de enige ben die zich hieraan stoort.

Film is emotie
Internet staat vol met filmpjes die wat de kwaliteit betreft misschien niet onder doen voor items op het journaal, maar die op het gebied van stijl nog veel te wensen overlaten. En toch worden ook deze filmpjes duizenden of zelfs miljoenen keren bekeken. Blijkbaar spreekt het onderwerp veel personen aan en is dat genoeg reden voor anderen om ook te kijken. Want als zoveel mensen het filmpje kijken, dan zou het wel interessant zijn. Waar ik steeds kritischer word op films, lijkt het merendeel van de mensheid steeds makkelijker te worden. Maar aan de andere kant – film is ook emotie. Een schokkerig gedraaid filmpje kan een enorme impact hebben, afhankelijk van het onderwerp.

Film is kunst
Televisiemaken is een kunst. En het is niet alleen vanwege mijn achtergrond dat dit mijn mening is. Ik vind niet dat iedereen een film kan maken. Heb je toevallig je smartphone in de hand op het moment dat er iets spannends of onverwachts gebeurt, dan raad ik je van harte aan om dit te filmen. Het onderwerp maakt je film boeiend. Heb je een onderwerp dat een kijker niet in de eerste instantie boeit, dan is het een kunst om het onderwerp zo in beeld te brengen dat de film wordt aangeklikt en uitgekeken.

Voor Mediavisie is het maken van film een kunst. Soms maken we strakke, corporate video’s van enkele minuten, soms langere producties met mooie, abstracte beelden. Waar Mediavisie trots op is, is de beroepenbeeldbank. Deze staat vol met films van een paar minuten. Elke film laat een ander beroep zien. Door mooie, snelle beelden en een heldere voice-over krijgt de kijker een objectief beeld van een beroep. Voor bijvoorbeeld studiezoekers is dit een ideale manier om te zoeken naar een opleiding of beroep. Misschien boeit de film hen niet in de eerste instantie, maar uiteindelijk moeten ook zij op zoek naar waardevolle informatie voor de toekomst. Als zij in de tweede instantie geboeid zijn, zijn wij tevreden.

Onze beroepenclips zijn informatief. Doordat wij kritisch kijken naar deze films, mag de kijker onbevangen kijken.