15 Online tips en trends

2015 Wordt menselijker, makkelijker en mooier

Auteur:
Functie: Crossmedia & Creatie

Als grafisch ontwerper bij Mediavisie richt ik mij voornamelijk op het ontwerpen van website's en de diverse DTP werkzaamheden van...

Over vloggen, transparantie, gebruikersgemak en een leven lang leren

Wat staat ons volgend jaar te wachten?

Big data, de nieuwe verlichting
Meer dan twee miljard mensen, online met elkaar verbonden, vormen een zeer betrouwbare groep voorspellers van trends en ontwikkelingen. De enorme toename van big data die verzameld, verwerkt, gedeeld en geëxploiteerd worden, zal leiden tot een historische toename van informatie en kennis.

Internet der dingen
In de toekomst zal de meerderheid van de internetgebruikers bestaan uit intelligente apparaten. Alledaagse voorwerpen worden hierdoor een entiteit op het internet, kunnen communiceren met personen en met andere objecten, en gaan op grond hiervan autonome beslissingen nemen.

Bewegende beelden
Leek het een tijd geleden nog een goed idee om in een soort van diashow afbeeldingen te tonen op een website, nu wordt het gezien als lastig en verwarrend. Grotere afbeeldingen bovenaan een pagina doen het beter. Ook zullen we steeds meer video’s zien die op de achtergrond afspelen.

Smartwatch: de gimmick van 2015
De Apple-smartwatch komt in het voorjaar van 2015. De features zijn niet heel bijzonder, maar dit soort ‘wearables’ hebben een air van innovatie en vooruitgang. De smartwatch wordt op het lichaam gedragen en registreert alle stappen, bewegingen en de hartslag. Hij zal dus de nieuwe sportcoach worden en niet meer weg te denken zijn in de sportschool.

Smartphones: kijken, niet kopen
Het raadplegen van websites op smartphones neemt nog steeds toe, maar producten of diensten daadwerkelijk kopen of bestellen (conversie) vindt vooral plaats op de tablet of pc. De smartphone is een device waar je op aanwezig moet zijn om mensen te helpen oriënteren.

Hoe sneller hoe beter
Een bezoeker van een webpagina wil op zijn wenken bediend worden. Als een pagina aangeklikt wordt, moet deze vrijwel direct leesbaar zijn. Als het te lang duurt, zoekt de gebruiker verder. Een mooie pagina is belangrijk, maar nog belangrijker is dus de snelheid. Tip: hou de gebruiker in het achterhoofd bij het bouwen van een website. De klant staat op de eerste plaats. Het moet vooral gemakkelijk en eenvoudig zijn.

Leren doe je niet alleen op school
Techniek maakt het makkelijker om te leren van anderen die dezelfde interesse maar meer kennis hebben. Iedereen is leraar, coach en vakman. ‘Connected learning’ zorgt ervoor dat we de overload aan informatie kunnen doseren en op het juiste moment aanbieden. Een leven lang leren wordt op deze manier voor iedereen haalbaar.

Bewegende beelden
Beelden zijn nog steeds in opmars. Infographics, video, animaties; alles draait om visuele communicatie. In de Verenigde Staten is Snapchat (delen van foto’s) vele malen populairder dan WhatsApp (tekstberichten). De halve wereldbevolking kan foto’s en filmpjes met elkaar delen, waar en wanneer dan ook. Youtube wordt door jongeren gebruikt om antwoorden op vragen te vinden. Was dit in 2014 al zo? In 2015 neemt dit alleen nog maar toe.

Interne communicatie is de basis
Interne communicatie is essentieel om van werknemers merkambassadeurs te maken. Echte mensen die echt enthousiast zijn over een product of dienst kunnen weerstand bieden aan het online technologiegeweld vol slimme en snelle algoritmes.
Als de eigen werknemers enthousiast zijn over de producten en diensten, heb je als bedrijf een krachtige tool in handen om klanten te werven en te binden, en een machtig wapen tegen de concurrentie.

Bloggen op LinkedIn wordt populairder
Steeds meer professionals maken gebruik van LinkedIn om kennis en expertise te delen. LinkedIn was altijd het saaie broertje van Facebook, maar wordt stapje voor stapje interessanter voor studenten en starters op de arbeidsmarkt.

Gebruikersgemak
Maak formulieren op webpagina’s niet ingewikkeld! Op tablets en smartphones is het invullen van een formulier soms een lastige klus. Beperk voor de gebruiker het aantal handelingen tot een minimum.

Vloggers worden steeds belangrijker
Dat vlogs in trek zijn zagen we al langere tijd. In Nederland hebben vloggers duizenden abonnees, die ook nog eens enorm trouw zijn. In 2015 zullen vloggers nog meer invloed krijgen. Vlogs zijn een goudmijntje! Maar doe het wel in het Engels en begin er alleen aan als je leuke, interessante en mooie filmpjes kunt maken.

Appen met bedrijven
De populariteit van WhatsApp groeit nog steeds. En dat snappen bedrijven ook. Via WhatsApp kun je bijvoorbeeld direct op de hoogte worden gebracht van het laatste nieuws. Die mogelijkheid biedt de jonge tak van NRC; NRC Q. Voeg hun nummer toe aan je contactpersonen, stuur ze een appje, en je ontvangt als eerste hun nieuws. Heel makkelijk! Nog een mooi voorbeeld: patiënten van het Albert Schweitzer-ziekenhuis konden als test drie maanden appen met het ziekenhuis. Een groot succes! Het ziekenhuis beantwoordde honderden vragen over bijvoorbeeld openingstijden, contactgegevens of pijnstilling.

Transparantie is de sleutel tot succes
Klanten willen alles van je weten. Ze trappen niet meer in strakke reclames van een paar seconden. Hebben ze een vraag en krijgen ze hier geen antwoord op, dan kijken ze verder. Transparantie is het codewoord: geef veel informatie en de klant bepaalt of hij loyaal aan je wil zijn.

Plaatjes en kleuren
Hanteer een ambachtelijke stijl bij het ontwerpen van een website. Gebruik niet de perfecte plaatjes, maar foto’s van ‘echte’ mensen. Imperfecties zijn welkom. Nog een tip: maak gebruik van kleuren. Na jaren van crisis en donkere dagen, is een kleurrijke periode aangebroken.